Δυο είναι οι εκδοχές που ακούγονται για το πως το χωριό ονομάστηκε Μακρυκάπα.Τις μεταφέρουμε και τις δυο με τις επιφυλάξεις μας.Η μια είναι απο το σχήμα Κ που σχηματίζουν τα τρία βουνά που το περιβάλουν και η δεύτερη αποψη ,και πιο πιθανή,εχει να κάνει με τις μακριές κάπες που φορούσαν οι τσοπάνηδες των Βαβούλων για να προστατευθούν απο τους βαριούς χειμώνες του βουνού.Οι βαριές και μακριες κάπες των τσοπάνηδων προκάλεσαν εντύπωση στους καμπίσιους που δεν ήξεραν αυτό το ρούχο όταν οι Βαβουλιώτες κατέβηκαν για εγκατάσταση μετά την απελευθέρωση.Έτσι έλεγαν το μέρος που ζούν οι άνθρωποι με τις μακριές κάπες.Η Μακρυκάπα είναι χωριό του Δήμου Διρφύων - Μεσσαπίων του Νομού Εύβοιας, ο οποίος δημιουργήθηκε από τη συγχώνευση των δήμων Μεσσαπίων και Διρφύων. Έχει πληθυσμό 804 κατοίκων σύμφωνα με την απογραφή του 2011 και βρίσκεται σε υψόμετρο 160 μέτρων. Απέχει 14 χλμ. Α.-ΒΑ. από τα Ψαχνά και 30 ΒΑ. από τη Χαλκίδα. Το χωριό είναι κτισμένο κατά μήκος του δρόμου πάνω απο το κατάφυτο με πλατάνια ποτάμι.Δίπλα ο οικισμός Εφτακόνακα ο οποίος είναι παλαιότερος της Μακρυκάπας.

Σελίδες

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2023

ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ 1911 ΣΕ ΕΚΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΜΑΚΡΥΚΑΠΑ



Γεωργική απογραφή 



Στα πλαίσια της προσπάθειας για αυτογνωσία και για ουσιαστική κατανόηση του καθ' ημάς τ(Ρ)όπου ζωής, παρουσιάζουμε τη Γεωργική απογραφή του 1911 για την περιοχή της Στερεάς και της Εύβοιας. Θα ακολουθήσουν κι άλλες δύο απογραφές, μία του 1929 και μία του 1961, με διαφορά μεταξύ τους περίπου μιας γενιάς. Θα καταστεί έτσι δυνατή η σύγκριση των οικονομικών στοιχείων, σε όλο το εύρος του 20ου αιώνα, για όποιον ερευνητή της περιοχής θα ήθελε να εμβαθύνει στις διεργασίες που σημάδεψαν τη μικρή του πατρίδα κατά την άνοδο και την πτώση του Μοντερνισμού καθώς και την είσοδο στην τελευταία πράξη του Δυτικού Πολιτισμού, τον ΜεταΜοντερνισμό.
Ωστόσο, οι απογραφές αυτές, κυρίως οι δύο παλαιότερες, δεν έχουν μόνο οικονομική σημασία, δεν καταγράφουν, δηλαδή, μόνο τον πλούτο κατά νομό, επαρχία και χωριό. Μέσα από τους πίνακές τους, θα μπορέσει το ευρύ κοινό να μελετήσει τους παλαιότερους οικισμούς και τα πραγματικά τους ονόματα, τους οικισμούς που εγκαταλείφθηκαν ή συνενώθηκαν όπως και την τότε διοικητική διαίρεση.
Τέλος, ο μελετητής θα μπορέσει να προσεγγίσει και να ψηλαφίσει την ιεράρχηση των αναγκών των κατοίκων αυτών των περιοχών αλλά και τις ανατροπές που εκείνη υπέστη στη διάρκεια του αιώνα. Επισημαίνουμε ότι, η ιεράρχηση των αναγκών, το τι, δηλαδή, αποφασίζει να προτάξει η κάθε κοινωνία και να εργαστεί εντατικά για να το παραγάγει, είναι αυτό που καθορίζει τον πολιτισμό της και, κυρίως, την ελευθερία της.

 Σίτος 1188


Κριθη     447


Αραβόσιτος  39


Βρώμη


Σίκαλη      6


Φασίολοι  6


Κύαμοι   75

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΑΙ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΣΤΕΝΗΣ: Γεωργική απογραφή 1911 (steni-evias.blogspot.com)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου